PEATGES SÍ, PEATGES NO
Anem a pams. Una cosa és blasmar el greuge comparatiu que comet l’estat amb Catalunya i una altra posar la gratuïtat de les autopistes per davant de tot. La campanya #novullpagar és poc intel·ligent, insolidària, i gens ecològica.
Cal reivindicar, abans que res, un transport col·lectiu econòmic i de qualitat. Pocs treballadors estan prou àgils per una iniciativa similar (agafar un tren sense pagar), i la majoria no es poden permetre arribar tard ni arriscar-se que els embarguin el sou per pagar multes a RENFE, SAGALÉS o TMB.
El transport públic es va apujar un 15% fa deu anys. Des d’aleshores, s’ha anat incrementant per sobre de l’IPC. Ara amenacen amb apujar el preu del tren de rodalies un altre 10,9%, a més del l’augment del gener.
Tot plegat per un servei deficient. Per exemple: de Granollers a Barcelona (línia Sant Celoni), els dies laborables hi ha 4 trens cada hora, sigui hora punta o no; els dissabtes i festius, un cada mitja hora. Més amunt de Granollers encara és pitjor. Pregunteu a Cardedeu. O pregunteu a les poblacions de la línia que va a Puicerdà. I el bus interurbà? De Mollet a Parets del Vallès (viles veïnes), els caps de setmana només hi ha un bus cada hora. Intenteu anar a un acte cultural amb aquest servei.
Una xarxa ferroviària de qualitat afavoriria molt més el creixement que abaratir autopistes, perquè el transport de mercaderies és més econòmic, segur i ràpid per ferrocarril que per carretera.
Però ja fa temps que sabia que tots aquells “Dia sense cotxes” i tantes altres falòrnies, eren ecologia d’aparador, que clamaríem primer per tenir autopistes de franc que no pas una xarxa de transport col·lectiu amb cara i ulls.
Ens manquen coses com beques, escoles, hospitals i ambulatoris, i molts treballadors estan al límit de la seva capacitat d’esforç. Penso que tots aquells que encara es poden permetre tenir cotxe i posar-hi gasolina, poden pagar peatges un temps més.
Arreglem el país com correspon: prioritat als aspectes més urgents, i aparquem els capricis burgesos una temporada.
2 comentaris:
És molt intel.ligent, solidari i ecològic pagar per a que Abertis es continui forrant!
Jo estic d'acord en que els conductors paguin el cost que genera la seva activitat (impacte ambiental), que es podrien invertir en revertir aquests costos o a millorar el transport públic... però això no aés el que passa ara. El que passa ara és que es regalen aquests diners a Abertis. Per tant, crec que el #novullpagar és molt encertat i fa mal a qui n'ha de fer.
Per cert, et deixo un link a una entrada que he fet sobre aquesta campanya: http://acopdebloc.wordpress.com/2012/04/20/un-model-per-explicar-levolucio-de-la-campanya-novullpagar/
Salutacions!
Publica un comentari a l'entrada