diumenge, 22 d’abril del 2012

PEATGES  SÍ,  PEATGES NO


Anem a pams. Una cosa és blasmar el greuge comparatiu que comet l’estat amb Catalunya i una altra posar la gratuïtat de les autopistes per davant de tot. La campanya #novullpagar és poc intel·ligent, insolidària, i gens ecològica.
Cal reivindicar, abans que res, un transport col·lectiu econòmic i de qualitat. Pocs treballadors estan prou àgils per una iniciativa similar (agafar un tren sense pagar), i la majoria no es poden permetre arribar tard ni arriscar-se que els embarguin el sou per pagar multes a RENFE, SAGALÉS o TMB.
El transport públic es va apujar un 15% fa deu anys. Des d’aleshores, s’ha anat incrementant per sobre de l’IPC. Ara amenacen amb apujar el preu del tren de rodalies un altre 10,9%, a més del l’augment del gener.
Tot plegat per un servei deficient. Per exemple: de Granollers a Barcelona (línia Sant Celoni), els dies laborables hi ha 4 trens cada hora, sigui hora punta o no; els dissabtes i festius, un cada mitja hora. Més amunt de Granollers encara és pitjor. Pregunteu a Cardedeu. O pregunteu a les poblacions de la línia que va a Puicerdà. I el bus interurbà? De Mollet a Parets del Vallès (viles veïnes), els caps de setmana només hi ha un bus cada hora. Intenteu anar a un acte cultural amb aquest servei.
Una xarxa ferroviària de qualitat afavoriria molt més el creixement que abaratir autopistes, perquè el transport de mercaderies és més econòmic, segur i ràpid per ferrocarril que per carretera.
Però ja fa temps que sabia que tots aquells “Dia sense cotxes” i tantes altres falòrnies, eren ecologia d’aparador, que clamaríem primer per tenir autopistes de franc que no pas una xarxa de transport col·lectiu amb cara i ulls.
Ens manquen coses com beques, escoles, hospitals i ambulatoris, i molts treballadors estan al límit de la seva capacitat d’esforç. Penso que tots aquells que encara es poden permetre tenir cotxe i posar-hi gasolina, poden pagar peatges un temps més.
Arreglem el país com correspon: prioritat als aspectes més urgents, i aparquem els capricis burgesos una temporada.

2 comentaris:

Granollacs ha dit...

És molt intel.ligent, solidari i ecològic pagar per a que Abertis es continui forrant!

Anònim ha dit...

Jo estic d'acord en que els conductors paguin el cost que genera la seva activitat (impacte ambiental), que es podrien invertir en revertir aquests costos o a millorar el transport públic... però això no aés el que passa ara. El que passa ara és que es regalen aquests diners a Abertis. Per tant, crec que el #novullpagar és molt encertat i fa mal a qui n'ha de fer.

Per cert, et deixo un link a una entrada que he fet sobre aquesta campanya: http://acopdebloc.wordpress.com/2012/04/20/un-model-per-explicar-levolucio-de-la-campanya-novullpagar/


Salutacions!